FADHILAT AYAT KURSI

 

R

ASULULLAH bersabda yang maksudnya: “Barang siapa membaca Ayat Kursi selesai sembahyang fardu maka Allah memerintahkan malaikat maut berhati-hati ketika mencabut nyawanya dan ia seperti mujahid yang berperang membela para Nabi hingga akhirnya ia mati syahid.” Itulah antara keistimewaan dan fadhilat Surah Kursi yang diturunkan Allah bersama dengan tujuh puluh ribu malaikat.

Surah itu mempunyai banyak fadhilat jika diamalkan oleh umat Islam kerana keagungan surah berkenaan.

Ayat Kursi terkandung dalam Surah Al Baqarah ayat 255 yang maksudnya: “Allah, tidak ada Tuhan melainkan Dia yang hidup kekal lagi terus-menerus mengurus makhluk-Nya, tidak mengantuk dan tidak pula tidur. Kepunyaan-Nya segala apa yang ada di langit dan di bumi. Siapakah yang dapat memberi syafaat di sisi Allah tanpa izin-Nya? Allah mengetahui apa-apa yang ada di hadapan dan di belakang mereka dan mereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah, melainkan apa yang dikehendaki-Nya. Kursi (kekuasaan) Allah meliputi langit dan bumi dan Allah tidak merasa berat memelihara keduanya dan Allah Maha Tinggi lagi Maha Agung.”

Kelebihan ayat ini jika dibaca sebelum melangkah keluar dari rumah maka Allah mengirimkan tujuh puluh ribu malaikat yang mendoa dan meminta keampunan-Nya.

Ini adalah kerana ayat Kursi adalah ayat yang paling agung seperti sabda Nabi Muhammad SAW yang maksudnya: “Sesungguhnya seagung-agung ayat al­-Quran adalah Ayat Kursi dan barang siapa yang membacanya nescaya Allah mengutuskan malaikat untuk menulis dari kebaikannya dan menghapus keburukan hingga esok.

Rasulullah juga pernah berpesan kepasa Saidina Ali yang maksudnya: “Apabila engkau berkehendakkan sesuatu hajat, bacalah ayat Kursi kemudian langkahkan kaki kanan. Mudah-mudahan apa-apa dihajati akan diperkenankan oleh Allah.”

Keagungan ayat ini juga pernah diperkatakan Abu Hamid Al-Ghazali yang memberi beberapa cara untuk menghilangkan rasa duka dan susah dengan membaca surah itu sebanyak 313 kali antaranya selepas solat Isyak, di tempat sunyi, dengan wuduk sempurna dan ketika tengah malam selesai sahaja membaca ayat itu, berdoalah kepada Tuhan sebanyak tujuh kali dan mintalah apa yang dihajatkan, nescaya Allah akan memakbulkanya.

Rasulullah juga bersabda: Sesiapa membaca ayat Kursi sehabis solat, maka tidak terhalang untuk masuk syurga, kecuali kematian.”

Antara fadhilat lain: Membaca ayat itu ketika hendak tidur, terpelihara dari kejahatan jin, syaitan, manusia dan binatang.

Sesiapa yang membaca Ayat Kursi setiap pagi, Allah akan memelihara dari kejahatan pada hari itu dan jika dibaca pada malam hari maka terpelihara dari kejahatan sampai pagi.

About these ads